K: Pontosan mi ellen tüntetnek itt a Diósdi Önkormányzat Polgármesteri Hivatala előtt?
V: Egy vegyi üzem építése ellen tiltakozunk. A
KEROX Kft. 4100 m2-es hasznos alapterületű műanyaggyártással és
porcelángyártással foglalkozó üzemet akar építeni Diósdon.
K: Mi
ezzel a probléma? Hiszen úgy tudjuk, hogy a Kft. jelenleg is folytat
ipartevékenységet a településen?
V: Így igaz, jelenleg is azonos profilú üzemet
működtet a cég a településünkön. A baj abból fakad, hogy most a város mértani
középpontjában kívánnak építkezni, sűrűn lakott ikerházas környéken, egyes
lakóházaktól csupán 15 méterre, iskolától, óvodától, a leendő bölcsődétől,
sportlétesítménytől pedig néhány 100 méterre.
K: Mi az, ami ezekre a közintézményekre és persze
a lakosságra is veszélyt jelenthet? Miért nem akarják a lakosok ezt az
építkezést?
V: A cég jelenlegi székhelyén végzett tevékenységével
kapcsolatban rengeteg a panasz. Az üzem környékén élők zajra, bűzre,
porszennyezésre, valamint a munkavállalók és a termeléshez, értékesítéshez
kapcsolódó logisztika miatt meglévő jelentős forgalomra panaszkodnak. Az
építési engedélyt tanulmányozva attól tartunk, hogy ugyanezek a hatások
érezhetők majd az új beruházással érintett területen is. Úgy gondoljuk, hogy
ezekre a hatásokra a település közepén, sűrűn lakott, közintézményekkel
érintett területen semmi szükség. Fontos, hogy nem csak mi gondoljuk így, hanem
a Polgármesteri Hivatal is így gondolta eredendően, ugyanis a Helyi Építési
Szabályzat szerint az érintett terület besorolása Gksz-1, amelyre ipari
termeléssel foglalkozó üzem nem helyezhető el.
K: Az
ön által említett hatásokat az eljáró hatóságoknak az engedélyezési eljárás
során nem kellene, pontosabban kellett volna feltárnia?
V: Mi is úgy gondoljuk. Ezzel szemben az
engedélyezési eljárás kesze-kusza módon, ám a működés várható hatásai ellenére,
mégis rendkívül hamar lezajlott. Megdöbbentő, hogy a Közép-Duna-Völgyi
Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Felügyelőség mint az ügyben
legfontosabb szakértő szervezet nem jelölt ki hatásterületet. Az immár jogerős
építési engedélyből kiderül, hogy a Felügyelőség is tisztában van vele, hogy az
éjszakai zaj határértékek túllépésére kerül sor, továbbá valószínűsíthető, hogy
az üzem működése közben büdös lesz, mégsem jelölték ki ezen hatások által
érintett területeket.
K: Miért
lényeges a hatásterülete kijelölése?
V: Azért lényeges, mert az engedélyezési
eljárásba csak az szólhat bele, az válhat ügyféllé, akinek az üzem működése
valamilyen jogos érdekét sérti. Ha az üzem nem hat a környezetére (azaz nincsen
hatásterülete), akkor nem is sértheti senki jogos érdekét, így nem lehet senki
ügyfél, azaz nincs, aki beleszólhasson az engedélyezés folyamatába, a
vállalkozó azt épít, amit akar.
K: Arra
utal, hogy a vállalkozó és a hatóság összejátszottak?
V: Én nem tudom, hogy volt-e ebben az építtetőnek
szerepe, de tény, hogy az üzem környékén élők ügyféli jogállás iránti kérelmét
I. fokon az Érdi Építéshatóság, II. fokon az illetékes Kormányhivatal arra
hivatkozással utasította el, hogy egyik szakhatóság sem jelölt ki
hatásterületet.
K: Ha
jól értettem, akkor az Érdi Építéshatóság adta ki az építési engedélyt? Miért
nem Érden tüntetnek?
V: Ennek 3 oka van. Az ügy 2010 végén kezdődött,
amikor a vállalkozó egy magánszemélytől megvette a területet. Feltételezhető,
hogy ekkor már rendelkezésére állt a Diósdi Önkormányzat Polgármesteri
Hivatalának elvi állásfoglalása arról, hogy megépítheti majd az adott területre
a kívánt üzemet. Ide kapcsolódik, amit a korábbiakban említettem. A Helyi
Építési Szabályzat szerint a terület besorolása alapján arra ipari gyártó üzem
nem lenne építhető. Úgy tűnik azonban, hogy a Hivatal munkatársai valami miatt
nem vették figyelembe a saját szabályozásukban foglaltakat. Ez az 1. ok, ami
miatt nemtetszésünket fejezzük ki most is, és fejeztük ki 2011 elején is,
amikor 660 lakos írta alá az üzemmel kapcsolatos tiltakozást és vett részt a
lakossági fórumon. 2010 után az ügy leült, szóba került, hogy mégsem itt lesz
az üzem, majd 2012 végén újra erőre kapott. Ekkor az országban valószínűleg
egyedülálló dolog történt. A település döntéshozói ilyen horderejű ügyben
átadták a döntés jogát egy másik településre, Érdre. Úgy érezzük, hogy ezzel a
lakosság képviselői valamint a hivatal munkatársai cserbenhagyták a diósdiakat,
a választópolgárokat. Ez a 2., ok, ami miatt itt vagyunk ma. A 3. ok pedig az,
hogy semmiféle hivatalos tájékoztatás nem volt az ügyben azóta, amióta az
engedélyezetés elindult. Ez jelentős akadályt gördített az elé, hogy egységes,
eredménnyel kecsegtető fellépést indíthassunk.
Összegezve: Véleményünk szerint, ha a
település vezetése (legyenek azok önkormányzati képviselők vagy a jegyző
beosztottai) figyelembe vette volna a lakosság akaratát, akkor el tudta volna
érni (szerintünk még most is eltudná), hogy ne épülhessen meg ez az üzem. Az
ügyben a képviselőink, a helyi hivatalos szervek akarva vagy akaratlanul a
vállalkozó mellé álltak, csorbítva ezzel az itt élők egészséges környezethez
való alapjogát.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése